/* (c)AdOcean 2003-2021, Advertline.https:mkurnali.ge.mkurnali zones.left */ ado.slave('adoceanadvertlinegemlehhvkgtg', {myMaster: 'gC_g7BxQlx9UWDeCK7yaEdkgIoxg2l6o6JUmNs2rvgn.i7' });
/* (c)AdOcean 2003-2021, Advertline.https:mkurnali.ge.mkurnali zones.Right */ ado.slave('adoceanadvertlinegezllnkselsb', {myMaster: 'gC_g7BxQlx9UWDeCK7yaEdkgIoxg2l6o6JUmNs2rvgn.i7' });
/* (c)AdOcean 2003-2021, Advertline.https:mkurnali.ge.mkurnali zones.header */ ado.slave('adoceanadvertlinegewmceopopnw', {myMaster: 'gC_g7BxQlx9UWDeCK7yaEdkgIoxg2l6o6JUmNs2rvgn.i7' });
/* (c)AdOcean 2003-2021, Advertline.https:mkurnali.ge.mkurnali zones.Top */ ado.slave('adoceanadvertlinegeldphnqspnx', {myMaster: 'gC_g7BxQlx9UWDeCK7yaEdkgIoxg2l6o6JUmNs2rvgn.i7' });
/* (c)AdOcean 2003-2021, Advertline.https:mkurnali.ge.mkurnali zones.C1 */ ado.slave('adoceanadvertlinegerbrkgwogih', {myMaster: 'gC_g7BxQlx9UWDeCK7yaEdkgIoxg2l6o6JUmNs2rvgn.i7' });

რუბრიკები

/* (c)AdOcean 2003-2021, Advertline.https:mkurnali.ge.mkurnali zones.A1 */ ado.slave('adoceanadvertlinegeuakedjfski', {myMaster: 'gC_g7BxQlx9UWDeCK7yaEdkgIoxg2l6o6JUmNs2rvgn.i7' });

ოჯახის მკურნალის ანონსი

ჟურნალის გამოწერა შეგიძლიათ საიტიდან
www.elva.ge
კატეგორია : ბავშვის აღზრდა

-გამარჯობა, დეკემბერᲨი Ჩემი ბუᲭი გახდება 2 წლის, ასსვე ავᲦნიᲨნავ იზრდდბა ორ ენოვან ოჯახᲨი, მეუᲦლე Თურქი მყავს, მე ქარᲗველი ვარ, ახლა გადავიდეᲗ ᲨეკიᲗხვაზე, როცა ცეᲫახი სახელს იყურება ეგრევე მომხედავს ხოლმე, ხანდახან სამჯერ ვეᲫახი არ იყურება მაგრამ იცინის, მეᲗამაᲨება ᲗიᲗქის ვერ გაიგო, Თვალის კონტაქტი გვაქვს, როცა ვესაუბრები, მიყურებს ᲗვალებᲨი.. Ჩამეხუტე მაკოცე ყველაფერს ამას აკეᲗებს, არ საუბრობს ჯერ, მხოლიდ დედა და მამას ამბობს, Თუმცა რასაც ვესაუბრები ესმის ყველაფერი, ხანდახან როცა რაᲦაცას ვუᲨლი იბუტება და გარბის, ხან კივის, საᲭმელი Თუ არ მოეწონა არ მიირᲗმევს, ᲗეფᲨიდან ორნაირ საკვებს ირᲩევს, როცა Ძილი ერევა იწყებს ტირილს, ვარდება პანიკაᲨი, ᲗავისიᲗ ჯერ არ დაუწყია Ჭამა, უნდა მაგრამ რომ არ მოიᲗხვაროს სახე არ ვაᲫლევ კოვზს, მოკლედ რაც ავᲦწერე არის Თუ არა აუტიზმის მანიᲨნებელი? პედიატრᲗან რანდევუ ავიᲦეᲗ მაგრამ დიდი დროა რანდევუმდე, ამიტომ გწერᲗ, Თქვენი აზრი Ძალიან მაინტერესებს.Ჩაციკლული ვარ ამ აუტიზმზე, ყველას აქვს ᲗიᲗქმის და უკვე ტვინᲨი სულ აუტიზმი მიტრიალებს, როცა ცესაუბრები მოსმენა დიდაᲗ არ უყვარს სულ გაფბის ან ᲗამაᲨობს, მანქანებიᲗ Ჩვეულებრივ ᲗამაᲨობს, ატარებს, ბორბლებს არ ატრიალებს როგორც სᲩვევიაᲗ აუტისტებს.რომ არ საუბრობს არის Თუ არა პრობლემა?

/* (c)AdOcean 2003-2021, Advertline.https:mkurnali.ge.mkurnali zones.A2 */ ado.slave('adoceanadvertlinegelpqjfspjnr', {myMaster: 'gC_g7BxQlx9UWDeCK7yaEdkgIoxg2l6o6JUmNs2rvgn.i7' });
/* (c)AdOcean 2003-2021, Advertline.https:mkurnali.ge.mkurnali zones.B1 */ ado.slave('adoceanadvertlinegeocirjtildc', {myMaster: 'gC_g7BxQlx9UWDeCK7yaEdkgIoxg2l6o6JUmNs2rvgn.i7' });

რჩევები

სწორი სუნთქვა, მისი მნიშვნელობა და სუნთქვითი ვარჯიშები

სწორი სუნთქვა, მისი მნიშვნელობა და სუნთქვითი ვარჯიშები
სტატიკური ხასიათის სუნთქვითი ვარჯიშები სრულდება დგომისას, ტანისა და ზედა კიდურების მოძრაობის გარეშე,

ადამიანები ხშირად არ აქცევენ ყურადღებას სუნთქვას, მით უფრო არ ანიჭებენ მნიშვნელობას სუნთქვით ვარჯიშებს, არადა სწორად სუნთქვას უდიდესი მნიშვნელობა აქვს ადამიანის ჯანმრთელობისა და თვითშეგრძნებისათვის.

სუნთქვითი ვარჯიშები კურნავს ბრონქების დაავადებებს, აუმჯობესებს ნივთიერებათა ცვლას, ამაღლებს კონცენტრაციის უნარს და სხვა კოგნიტურ ფუნქციებს, აუმჯობესებს ძილსა და ფიზიკურ მაჩვენებლებს.

სწორი სუნთქვის მნიშვნელობასა და სუნთქვითი ვარჯიშების სპეციფიკაზე გვესაუბრება მედიცინის მეცნიერებათა დოქტორი, შინაგან სნეულებათა პროფესორი, საქართველოს დარგობრივ მეცნიერებათა აკადემიების ნამდვილი წევრი, ამჟამად თბილისის სახელმწიფო სპორტის უნივერსიტეტში ფიზიკური მედიცინისა და რეაბილიტაციის ასოცირებული პროფესორი და უნივერსიტეტ „გეომედის“ ფიზიკური მედიცინისა და რეაბილიტაციის დეპარტამენტის პროფესორი - იგორ დოლიძე.

ბატონი იგორი თეორიული (პათოფიზიოლოგია, ვალეოლოგია, სამედიცინო კიბერნეტიკა) და პრაქტიკული (შინაგანი დაავადებები, ინფექციური სნეულებანი, სპორტული მედიცინა, სამკურნალო ფიზკულტურა და რეაბილიტაცია) მედიცინის ღირსეული წარმომადგენელია, 169 სამეცნიერო ნაშრომის, მათ შორის 6 მონოგრაფიის ავტორი, 1997 წელს აირჩიეს ენერგოინფორმაციულ მეცნიერებათა საერთაშორისო აკადემიის ნამდვილ წევრად (ქ. მოსკოვი), 2004 წელს საქართველოს ჰუმანიტარულ და სახელოვნებო მეცნიერებათა აკადემიის აკადემიკოსად (ქ. თბილისი). გარდა ამისა, ბატონი იგორი საქართველოს განათლების მეცნიერებათა აკადემიის აკადემიკოსიცაა.

პროფესორმა იგორ დოლიძემ თავისი ნახევარსაუკუნოვანი შემოქმედებითი მოღვაწეობის (სამეცნიერო, საექიმო, პედაგოგიური) ნახევარი სპორტული მედიცინის, რეაბილიტაციის, სამკურნალო ფიზკულტურისა და შეზღუდული შესაძლებლობების მქონე მოზარდების ფსიქო-ფიზიკური აღზრდის პრობლემურ საკითხებს მიუძღვნა.

შეკითხვა ექიმს
<p>-გამარჯობა. იქნებ მირჩიოთ, რომელი პროფილის ექიმს მივმართო. პერიოდულად, ასეთი სიმპტომები მაქვს- ჯერ მეწყება თვალების წვა. შუილი ყურებში. მერე 37-მდე ტემპეტატურის მატება. სისუსტე. სახსრების და კუნთების ტკივილი. და მსუბუქი კუჭის აშლა. ადრე, მაქსიმუმ წელიწადში ერთხელ თუ მქონდა ხოლმე ეს პერიოდები. კოვიდის შემდეგ უფრო ხშირად, და უფრო მძაფრად. აი თითქოს გრიპი მეწყება, დაახლოებით ასეთი მდგომარეობა. იქნებ რამე მირჩიოთ. მადლობა წინასწარ.</p>

ის მთლიანად იზიარებს გერმანელი ექიმის, უ. ზუნდერის (1975 წ.) მიერ შემოღებული ცნების, „ჯანმრთელი ინვალიდის“, კლინიკურ და სოციალურ მნიშვნელობას, როგორც პირად, ისე საზოგადოებრივი ცხოვრების პირობებში.

- ბატონო იგორ, დღეს ძალიან პოპულარულია სუნთქვითი ვარჯიშების საკითხი, ბევრი პედიატრი, გნებავთ, მოზრდილთა ექიმი, ხშირად ამახვილებს ამ საკითხზე ყურადღებას, ინტერნეტსივრცეშიც უხვადაა სხვადასხვა ვარჯიშთა კომპლექსი. როგორ და რატომ უნდა ვავარჯიშოთ სუნთქვა?

- სუნთქვითი ვარჯიშების ჩატარებამდე ბავშვს პირველად სწორი სუნთქვა უნდა ვასწავლოთ. სწორი სუნთქვის სწავლება ადაპტური ფიზიკური აღზრდის ერთ-ერთი ძირითადი ამოცანაა. სუნთქვითი ფუნქციის დარღვევის დროს შეფერხებულია სისხლის ჟანგბადით მომარაგება, დარღვეულია ნივთიერებათა ცვლა, რაც ართულებს დატვირთვით ფიზიკური მოქმედების (ვარჯიშების) შესრულებას. სწორი სუნთქვა ბავშვის ჯანმრთელობისათვის ისევე აუცილებელია, როგორც სწორი კვება. ამიტომ, სუნთქვითი ვარჯიშების შესრულება ადრეული ასაკიდან უნდა ვასწავლოთ.

სუნთქვის განსაკუთრებული თავისებურება, სხვა ვეგეტატურ ფუნქციებთან შედარებით, ისაა, რომ ადამიანს გააჩნია სუნთქვის ტემპის, რიტმისა და ამპლიტუდის ნებისმიერად შეცვლის უნარი მოძრაობაში. მეცნიერებს მიაჩნიათ, რომ ადამიანის მიერ სუნთქვის აპარატის სწორად მართვის უნარი მეტყველების განვითარების უნარს უკავშირდება (მ. მარშოვი, 1961 წ.).

- რას გულისხმობს სწორი სუნთქვა?

- რადგან ადამიანს სუნთქვის ნებისმიერად რეგულირების უნარი გააჩნია, იბადება კითხვა, როდის სუნთქავს სწორად ცხოვრების სხვადასხვა პირობებში? სხვადასხვა პათოლოგიურ მდგომარეობაში როგორი სუნთქვაა უფრო მიზანშეწონილი?

სწორი სუნთქვის შესახებ ხშირი კითხვები განსაკუთრებულად ფიზიკური აღზრდის და სპორტული წვრთნის პროცესში წარმოიშობა. ფართოდაა ცნობილი თქმულება - „ვისაც არ შეუძლია სწორად სუნთქვა - არ შეუძლია ცურვა!“ სუნთქვის უნარზეა დამოკიდებული არა მარტო ორგანიზმის ჟანგბადით საკმარისი რაოდენობით მომარაგება, არამედ ცურვის ეფექტურობაც. ამასთან, ნახსენები თქმულება ეხება სპორტის სხვა სახეობებსაც და საზოგადოდ, ყოველგვარ კუნთურ მუშაობას. შეიძლება ასე გამოითქვას - ვისაც არ შეუძლია სწორად სუნთქვა, არ შეუძლია მოძრაობა!

სუნთქვის ნებისმიერი რეგულაციის დროს განსაკუთრებული ყურადღება ექცევა სუნთქვით ვარჯიშს. მაგრამ სწორი სუნთქვის აუცილებლობის ფართოდ აღიარების მიუხედავად, ჯანმრთელებისა თუ ავადმყოფების წარმოდგენა ამ საკითხზე, უმრავლეს შემთხვევაში, ზედაპირულია. ამიტომაც, ექსპერტთა აზრით, ექსპერიმენტის ანალიზისა და განზოგადების შემდეგ უნდა დადგინდეს, როგორი სუნთქვა ჩაითვალოს საჭიროდ ამ თუ იმ პირობებში.

ბავშვებს სუნთქვა უნდა ვასწავლოთ ცხვირიდან. ვეცადოთ ცხვირით სუნთქვა გადაეზარდოთ ჩვევაში, რადგან ის ყველაზე უფრო მიზანმიმართული და ბუნებრივი სუნთქვაა. სუნთქვა უნდა იყოს მთლიანი, რომ გაფართოვდეს მკერდის წნული და განვითარდეს მუცლის კუნთები. ბავშვებს უნდა ვაჩვენოთ, როგორ შევიწოვოთ (შევკუმშოთ) მუცელი და დავჭიმოთ მისი კუნთები სუნთქვის დროს. ამისთვის ბავშვი დავაწვინოთ ზურგზე და ხელები დავაჭიროთ, ასე ვთქვათ, ჩავჭყლიტოთ მისი მუცელი. შემდეგ ვთხოვოთ, შეიწოვოს (შეკუმშოს) მუცელი ისე, რომ ის გაბრტყელდეს.

გახსოვდეთ, ბავშვები ნებისმიერ ვარჯიშს მოზრდილებზე სწრაფად იმახსოვრებენ და ითვისებენ, თუმცა, თუ მეცადინეობა არ იქნება რეგულარული, ისინი მალევე დაკარგავენ ათვისებულ უნარ-ჩვევებს.

- ფაქტია, რომ ადამიანთა სუნთქვა, ბევრი სხვა ფუნქციის მსგავსად, რამდენადმე განსხვავებულია, ზოგი ზერელედ და გახშირებულად სუნთქავს, ზოგს ღრმა სუნთქვა ახასიათებს. რომელია ნორმა და როგორი სუნთქვა მიიჩნევა პათოლოგიად?

- სუნთქვის ფუნქცია საკუთრივ სასუნთქი და არა მარტო ამ სისტემის მდგომარეობაზეა დამოკიდებული. თუმცა, ცალკე უნდა აღინიშნოს ადამიანის ორგანიზმზე გაძლიერებული (ხშირი) სუნთქვის დადებითი ზემოქმედების ეფექტი, რომელიც იოგას ვარჯიშის ერთ-ერთი ელემენტია. გაძლირებული სუნთქვითი ვარჯიში ადამიანის ორგანიზმზე გამაძლიერებელ და გამწმენდ ზემოქმედებას აწარმოებს. ის სრულდება განსაზღვრულ რიტმში, ჩასუნთქვისა და ამოსუნთქვის ფაზის ერთნაირი ხანგრძლივობით. დასაწყისში ვარჯიში სრულდება ნელა (სუნთქვის სისწრაფე შეირჩევა საკუთარი სურვილით), შემდეგ კი თანდათანობით იზრდება სუნთქვის ტემპი. თუ მოვარჯიშე თავიდანვე შეეცდება ვარჯიშის შესრულებას მაღალ ტემპში, ამისთვის (ვარჯიშისათვის) ჰაერი არ ეყოფა. ამიტომ ყურადღება უნდა მიექცეს სუნთქვას და ფილტვებიდან ჰაერის გამოდევნას. შედარებით სწრაფი ჩასუნთქვა-ამოსუნთქვა მუხტავს ორგანიზმს ჰაერში არსებული სასიცოცხლო ძალით.

ვარჯიშის შესრულების დროს ან დამთავრების შემდეგ შეიძლება წარმოიშვას ხველება. ეს სრულიად ნორმალური და რამდენადმე სიკეთის მომტანიცაა. თუ მოვარჯიშე მწეველია, ან ფილტვებსა და სინუსებში ჭარბი ლორწო აქვს, სუნთქვითი ვარჯიში მასზე გამწმენდი ეფექტით იმოქმედებს. ამიტომაც იოგა მას ჰიგიენის ელემენტად განიხილავს.

საინტერესოა აღინიშნოს ისიც, რომ ვარჯიშის 15-20-ჯერ შესრულების შემდეგ ორგანიზმი კარგად თბება. ამის გამო ცივი კლიმატის დროს ხშირი სუნთქვა გამოიყენება ხოლმე. სუნთქვითი ვარჯიშები ისეთ ვარჯიშთა ჯგუფია, რომელიც ააქტიურებს და აუმჯობესებს ზერელე და ღრმა სუნთქვას. ეხმარება ძალისმიერი ვარჯიშის შემდგომი დაღლილობის მოხსნას და აჩქარებს აღდგენით პროცესებს.

ყველაზე მეტად მიღებულია მთლიანი სუნთქვის გამომუშავება მაშინ, როდესაც სუნთქვის აქტის დროს მკერდის წნული ფართოვდება ყველა მიმართულებით - ვერტიკალური, წინ-უკან და გვერდითი მიმართულებით. სუნთქვა უნდა წარმოებდეს უხმაუროდ, ცხვირის საშუალებით.

- რომელ სუნთქვით ვარჯიშებს ურჩევთ მკითხველს, როგორ და როდის უნდა შესრულდეს ისინი?

- სუნთქვითი ვარჯიშები უნდა შესრულდეს დაუძაბავად და თავისუფლად, რადგან დაძაბვა არღვევს მათ თანაბარზომიერებას და იწვევს სუნთქვის შეკავებას.

არსებობს სტატიკური და დინამიკური ხასიათის სუნთქვითი ვარჯიშები.

დინამიკური ვარჯიშები კი ძირითადად ზედა და ქვედა კიდურების მოძრაობის თანხლებით ან მთელი სხეულის გადაადგილების პროცესში. სტატიკური სუნთქვითი ვარჯიშები ძირითადად ღრმა სუნთქვითი ვარჯიშებია. ამის გარდა, სტატიკური სუნთქვითი ვარჯიშები შეიძლება გამოვიყენოთ დიაფრაგმის მოძრაობის გასაზრდელად. აღნიშნულ სუნთქვას დიაფრაგმულ ან მუცლით სუნთქვას უწოდებენ. სუნთქვის ეს სახეები შეიძლება შესრულდეს როგორც კონტროლით, ისე მის გარეშე.

სტატიკური სუნთქვის გასაუმჯობესებლად კარგია ჩაბერვითი ვარჯიშები (მაგალითად, ბავშვს მივცეთ გასაბერი სათამაშოები, საცურაო რგოლი, გასაბერი ბურთი და სხვა). ამასთან, ამოსუნთქვა სრულდება ზოგიერთი ბგერის შეთავსებით, მაგალითად, „ზ“, „ჟ“ და ა. შ. წარმოთქმული ბგერები ხელს უწყობს ამოსუნთქვის გახანგრძლივებას, აგრეთვე იწვევს მკერდის წნულის, განსაკუთრებით ზედა ნაწილის ვიბრაციას, რაც დადებითად მოქმედებს სისხლისა და ლიმფის მიმოქცევაზე.

როგორც აღვნიშნეთ, დინამიკური სუნთქვითი ვარჯიშები სრულდება სხეულთან ერთად ხელებისა და ფეხების ერთდროული მოძრაობით. სუნთქვის აქტის დროს ხელების მუშაობაში ერთვება ე.წ. სუნთქვის დამატებითი მუსკულატურა (მხრის, მკერდის კუნთები), რაც ეხმარება მკერდის წნულის გაფართოებას და ამოსუნთქვის უფრო ღრმად შესრულებას.

დინამიკური სუნთქვითი ვარჯიშები სრულდება სხვადასხვა საწყის მდგომარეობაში: დგომით, ჯდომით, წოლით და ა. შ.

თუ შევადარებთ სტატიკურ და დინამიკურ სუნთქვით ვარჯიშებს, დავინახავთ, რომ შესასრულებლად უფრო იოლია სტატიკური სუნთქვითი ვარჯიშები. რეკომენდებულია სუნთქვითი ვარჯიშები არ შესრულდეს ერთდროულად 3-4-ზე მეტჯერ. მით უმეტეს, არ შეიძლება ვარჯიშთა კომლექსის შედგენა ერთი და იმავე ვარჯიშებისაგან (ე.წ. სუნთქვითი ტანვარჯიში), რადგან ეს შეიძლება ჰიპერვენტილაციის გამომწვევი მიზეზი გახდეს.

ვარჯიშებს, რომლებიც აძნელებს სუნთქვის აქტს (მოვარჯიშეს აიძულებს სუნთქვის შეკავებას), ძირითადად მიეკუთვნება ძალისმიერი ხასიათის ვარჯიშები. მაგალითად, ერთი ან ორი ხელით სიმძიმეების აწევისას სუნთქვის აქტის შეკავება ხდება. ასეთ შემთხვევაში მოვარჯიშეს უნდა შევახსენოთ, რომ ისუნთქოს თანაბრად და არ შეიკავოს სუნთქვა.

სუნთქვის რიტმში ჩასაყენებლად შეიძლება ჩატარდეს ისეთი ვარჯიშები, რომლებიც სრულდება ნებისმიერი სუნთქვით და არ არის დაკავშირებული ჩასუნთქვის და ამოსუნთქვის ფაზებთან - ვარჯიშები მცირე კუნთების ჯგუფებისათვის (ხელებისა და ფეხების თითების მოხრა-გაშლა, მოძრაობები კოჭ-წვივის და მაჯის სახსრებში, კისრის არეში და ა. შ.).

უნდა აღინიშნოს, რომ სუნთქვის ფუნქციის გამოსწორება სპეციალური სუნთქვითი ვარჯიშების შერწყმით ზოგადგანმავითარებელ ვარჯიშებთან ავითარებს სუნთქვის ფაზების განსაზღვრას და თანაბარი სუნთქვის უნარს.

კომენტარები (0)
გააკეთე კომენტარი
სახელი *
კომენტარი *
*კომენტარი, რომელიც შეიცავს უხამსობას, დისკრედიტაციას, შეურაცხყოფას, ძალადობისკენ მოწოდებას, სიძულვილის ენას, კომერციული ხასიათის რეკლამას, წაიშლება საიტის ადმინისტრაციის მიერ.
/* (c)AdOcean 2003-2021, Advertline.https:mkurnali.ge.mkurnali zones.________ _____ 2 */ ado.slave('adoceanadvertlinegexcihqsorul', {myMaster: 'gC_g7BxQlx9UWDeCK7yaEdkgIoxg2l6o6JUmNs2rvgn.i7' });
/* (c)AdOcean 2003-2021, Advertline.https:mkurnali.ge.mkurnali zones.B2 */ ado.slave('adoceanadvertlinegezonfnieurf', {myMaster: 'gC_g7BxQlx9UWDeCK7yaEdkgIoxg2l6o6JUmNs2rvgn.i7' });

კატეგორიის სხვა სტატიები

როგორ შეგვიძლია ვმართოთ ჩასუნთქვისა და ამოსუნთქვის სიღრმე და ხანგრძლივობა
როგორ შეგვიძლია ვმართოთ ჩასუნთქვისა და ამოსუნთქვის სიღრმე და ხანგრძლივობა
ყველამ იცის, რომ ბინებსა და ოფისებში ჰაერი ორგანიზმისთვის მავნე ნივთიერებათა მოლეკულებით არის გაჯერებული.
სრულად
სასუნთქი სისტემის დაავადებების რეაბილიტაციისას უპირველესად ფიზიოთერაპია ტარდება
სასუნთქი სისტემის დაავადებების რეაბილიტაციისას უპირველესად ფიზიოთერაპია ტარდება
სასუნთქი სისტემის ორგანოების დაავადებების გადატანის შემდეგ რეაბილიტაციის ზოგადი პრინციპები მოიცავს:
სრულად
როგორ ვებრძოლოთ ერთ-ერთ ყველაზე შემაწუხებელ დაავადებას - ხველას
როგორ ვებრძოლოთ ერთ-ერთ ყველაზე შემაწუხებელ დაავადებას - ხველას
ხველა ოჯახის ექიმთან მიმართვის ერთ-ერთი ყველაზე ხშირი მიზეზია როგორც მოზრდილებში, ასევე ბავშვებში.
სრულად
თუ ბავშვს გრიპი აქვს - შვიდი რჩევა მშობლებს (ნახეთ ვიდეო)
თუ ბავშვს გრიპი აქვს - შვიდი რჩევა მშობლებს (ნახეთ ვიდეო)
გრიპი მწვავე ინფექციური დაავადებაა, ხასიათდება სასუნთქი გზების ანთებით.
სრულად
როგორია ვანო მერაბიშვილის ჯანმრთელობის მდგომარეობა
როგორია ვანო მერაბიშვილის ჯანმრთელობის მდგომარეობა
ე.წ. მატროსოვის ციხეში ვანო მერაბიშვილის მოსანახულებლად მისი ადვოკატი სტეფანე თუმანიშვილი შევიდა.
სრულად
როგორ გამოვიყენოთ კულმუხოს ნაყენი ხველისა და  გაღიზიანებული ღრძილების სამკურნალოდ
როგორ გამოვიყენოთ კულმუხოს ნაყენი ხველისა და გაღიზიანებული ღრძილების სამკურნალოდ
კულმუხოს პრეპარატებს იყენებენ როგორც ამოსახველებელ საშუალებას სასუნთქი გზების ქრონიკული დაავადებების:
სრულად
ტრაქეოსტომია - პროცედურა, რომელიც ზოგჯერ სიცოცხლის გადარჩენის ერთადერთი საშუალებაა
ტრაქეოსტომია - პროცედურა, რომელიც ზოგჯერ სიცოცხლის გადარჩენის ერთადერთი საშუალებაა
გადაუდებელი ტრაქეოსტომია შეიძლება საჭირო გახდეს, თუ ადამიანის სასუნთქი გზები უცბად და მოულოდნელად დაიხშო ავარიის ან რაიმე ტრავმის შემდეგ,
სრულად
რინიტის განვითარების მიზეზები და მკურნალობის საშუალებები
რინიტის განვითარების მიზეზები და მკურნალობის საშუალებები
რინიტი ზედა სასუნთქი გზების დაავადებაა. მისი განვითარების მიზეზებზე, მკურნალობისა და
სრულად
/* (c)AdOcean 2003-2021, Advertline.https:mkurnali.ge.mkurnali zones.b3_desktop */ ado.slave('adoceanadvertlinegerbhlkrglvj', {myMaster: 'gC_g7BxQlx9UWDeCK7yaEdkgIoxg2l6o6JUmNs2rvgn.i7' });

სამკურნალო წერილები

კალანხოე ვარიკოზული ვენების სამკურნალო ეფექტური საშუალებაა
კალანხოე ვარიკოზული ვენების სამკურნალო ეფექტური საშუალებაა
რამდენიმე წელია ვენების ვარიკოზული გაგანიერება მაქვს. ქვედა კიდურებში სიმძიმის შეგრძნება და შესიება მაწუხებს.
სრულად

სამკურნალო წერილები

ყაბზობას ასე ვშველი
ყაბზობას ასე ვშველი
ცხოვრების არასწორი წესით, რომელიც ძირითადად მჯდომარე სამსახურსა და მშრალი კვების ნირს მოიცავს, ისე დავიავადე ნაწლავები, რომ
სრულად

სამკურნალო წერილები

კუჭის ტკივილს მრავალძარღვა ამარცხებს
კუჭის ტკივილს მრავალძარღვა ამარცხებს
კუჭისა და თორმეტგოჯა ნაწლავის დაქვეითებული მჟავიანობის, წყლულოვანი დაავადების თანმდევი ტკივილისას გთავაზობთ:
სრულად

სწორი სუნთქვა, მისი მნიშვნელობა და სუნთქვითი ვარჯიშები - მკურნალი.გე

ენციკლოპედიაგამომთვლელებიფიტნესიმერკის ცნობარიმთავარიკლინიკებიექიმებიჟურნალი მკურნალისიახლეებიქალიმამაკაციპედიატრიასტომატოლოგიაფიტოთერაპიაალერგოლოგიადიეტოლოგიანარკოლოგიაკანი, კუნთები, ძვლებიქირურგიაფსიქონევროლოგიაონკოლოგიაკოსმეტოლოგიადაავადებები, მკურნალობაპროფილაქტიკაექიმები ხუმრობენსხვადასხვაორსულობარჩევებიგინეკოლოგიაუროლოგიაანდროლოგიარჩევებიბავშვის კვებაფიზიკური განვითარებაბავშვთა ინფექციებიბავშვის აღზრდამკურნალობასამკურნალო წერილებიხალხური საშუალებებისამკურნალო მცენარეებიდერმატოლოგიარევმატოლოგიაორთოპედიატრავმატოლოგიაზოგადი ქირურგიაესთეტიკური ქირურგიაფსიქოლოგიანევროლოგიაფსიქიატრიაყელი, ყური, ცხვირითვალიკარდიოლოგიაკარდიოქირურგიაანგიოლოგიაჰემატოლოგიანეფროლოგიასექსოლოგიაპულმონოლოგიაფტიზიატრიაჰეპატოლოგიაგასტროენტეროლოგიაპროქტოლოგიაინფექციურინივთიერებათა ცვლაფიტნესი და სპორტიმასაჟიკურორტოლოგიასხეულის ჰიგიენაფარმაკოლოგიამედიცინის ისტორიაგენეტიკავეტერინარიამცენარეთა მოვლადიასახლისის კუთხემედიცინა და რელიგიარჩევებიეკოლოგიასოციალურიპარაზიტოლოგიაპლასტიკური ქირურგიარჩევები მშობლებსსინდრომიენდოკრინოლოგიასამედიცინო ტესტიტოქსიკოლოგიამკურნალობის მეთოდებიბავშვის ფსიქოლოგიაანესთეზიოლოგიაპირველი დახმარებადიაგნოსტიკაბალნეოლოგიააღდგენითი თერაპიასამედიცინო ენციკლოპედიასანდო რჩევები

სწორი სუნთქვა, მისი მნიშვნელობა და სუნთქვითი ვარჯიშები

ადამიანები ხშირად არ აქცევენ ყურადღებას სუნთქვას, მით უფრო არ ანიჭებენ მნიშვნელობას სუნთქვით ვარჯიშებს, არადა სწორად სუნთქვას უდიდესი მნიშვნელობა აქვს ადამიანის ჯანმრთელობისა და თვითშეგრძნებისათვის.

სუნთქვითი ვარჯიშები კურნავს ბრონქების დაავადებებს, აუმჯობესებს ნივთიერებათა ცვლას, ამაღლებს კონცენტრაციის უნარს და სხვა კოგნიტურ ფუნქციებს, აუმჯობესებს ძილსა და ფიზიკურ მაჩვენებლებს.

სწორი სუნთქვის მნიშვნელობასა და სუნთქვითი ვარჯიშების სპეციფიკაზე გვესაუბრება მედიცინის მეცნიერებათა დოქტორი, შინაგან სნეულებათა პროფესორი, საქართველოს დარგობრივ მეცნიერებათა აკადემიების ნამდვილი წევრი, ამჟამად თბილისის სახელმწიფო სპორტის უნივერსიტეტში ფიზიკური მედიცინისა და რეაბილიტაციის ასოცირებული პროფესორი და უნივერსიტეტ „გეომედის“ ფიზიკური მედიცინისა და რეაბილიტაციის დეპარტამენტის პროფესორი - იგორ დოლიძე.

ბატონი იგორი თეორიული (პათოფიზიოლოგია, ვალეოლოგია, სამედიცინო კიბერნეტიკა) და პრაქტიკული (შინაგანი დაავადებები, ინფექციური სნეულებანი, სპორტული მედიცინა, სამკურნალო ფიზკულტურა და რეაბილიტაცია) მედიცინის ღირსეული წარმომადგენელია, 169 სამეცნიერო ნაშრომის, მათ შორის 6 მონოგრაფიის ავტორი, 1997 წელს აირჩიეს ენერგოინფორმაციულ მეცნიერებათა საერთაშორისო აკადემიის ნამდვილ წევრად (ქ. მოსკოვი), 2004 წელს საქართველოს ჰუმანიტარულ და სახელოვნებო მეცნიერებათა აკადემიის აკადემიკოსად (ქ. თბილისი). გარდა ამისა, ბატონი იგორი საქართველოს განათლების მეცნიერებათა აკადემიის აკადემიკოსიცაა.

პროფესორმა იგორ დოლიძემ თავისი ნახევარსაუკუნოვანი შემოქმედებითი მოღვაწეობის (სამეცნიერო, საექიმო, პედაგოგიური) ნახევარი სპორტული მედიცინის, რეაბილიტაციის, სამკურნალო ფიზკულტურისა და შეზღუდული შესაძლებლობების მქონე მოზარდების ფსიქო-ფიზიკური აღზრდის პრობლემურ საკითხებს მიუძღვნა.

ის მთლიანად იზიარებს გერმანელი ექიმის, უ. ზუნდერის (1975 წ.) მიერ შემოღებული ცნების, „ჯანმრთელი ინვალიდის“, კლინიკურ და სოციალურ მნიშვნელობას, როგორც პირად, ისე საზოგადოებრივი ცხოვრების პირობებში.

- ბატონო იგორ, დღეს ძალიან პოპულარულია სუნთქვითი ვარჯიშების საკითხი, ბევრი პედიატრი, გნებავთ, მოზრდილთა ექიმი, ხშირად ამახვილებს ამ საკითხზე ყურადღებას, ინტერნეტსივრცეშიც უხვადაა სხვადასხვა ვარჯიშთა კომპლექსი. როგორ და რატომ უნდა ვავარჯიშოთ სუნთქვა?

- სუნთქვითი ვარჯიშების ჩატარებამდე ბავშვს პირველად სწორი სუნთქვა უნდა ვასწავლოთ. სწორი სუნთქვის სწავლება ადაპტური ფიზიკური აღზრდის ერთ-ერთი ძირითადი ამოცანაა. სუნთქვითი ფუნქციის დარღვევის დროს შეფერხებულია სისხლის ჟანგბადით მომარაგება, დარღვეულია ნივთიერებათა ცვლა, რაც ართულებს დატვირთვით ფიზიკური მოქმედების (ვარჯიშების) შესრულებას. სწორი სუნთქვა ბავშვის ჯანმრთელობისათვის ისევე აუცილებელია, როგორც სწორი კვება. ამიტომ, სუნთქვითი ვარჯიშების შესრულება ადრეული ასაკიდან უნდა ვასწავლოთ.

სუნთქვის განსაკუთრებული თავისებურება, სხვა ვეგეტატურ ფუნქციებთან შედარებით, ისაა, რომ ადამიანს გააჩნია სუნთქვის ტემპის, რიტმისა და ამპლიტუდის ნებისმიერად შეცვლის უნარი მოძრაობაში. მეცნიერებს მიაჩნიათ, რომ ადამიანის მიერ სუნთქვის აპარატის სწორად მართვის უნარი მეტყველების განვითარების უნარს უკავშირდება (მ. მარშოვი, 1961 წ.).

- რას გულისხმობს სწორი სუნთქვა?

- რადგან ადამიანს სუნთქვის ნებისმიერად რეგულირების უნარი გააჩნია, იბადება კითხვა, როდის სუნთქავს სწორად ცხოვრების სხვადასხვა პირობებში? სხვადასხვა პათოლოგიურ მდგომარეობაში როგორი სუნთქვაა უფრო მიზანშეწონილი?

სწორი სუნთქვის შესახებ ხშირი კითხვები განსაკუთრებულად ფიზიკური აღზრდის და სპორტული წვრთნის პროცესში წარმოიშობა. ფართოდაა ცნობილი თქმულება - „ვისაც არ შეუძლია სწორად სუნთქვა - არ შეუძლია ცურვა!“ სუნთქვის უნარზეა დამოკიდებული არა მარტო ორგანიზმის ჟანგბადით საკმარისი რაოდენობით მომარაგება, არამედ ცურვის ეფექტურობაც. ამასთან, ნახსენები თქმულება ეხება სპორტის სხვა სახეობებსაც და საზოგადოდ, ყოველგვარ კუნთურ მუშაობას. შეიძლება ასე გამოითქვას - ვისაც არ შეუძლია სწორად სუნთქვა, არ შეუძლია მოძრაობა!

სუნთქვის ნებისმიერი რეგულაციის დროს განსაკუთრებული ყურადღება ექცევა სუნთქვით ვარჯიშს. მაგრამ სწორი სუნთქვის აუცილებლობის ფართოდ აღიარების მიუხედავად, ჯანმრთელებისა თუ ავადმყოფების წარმოდგენა ამ საკითხზე, უმრავლეს შემთხვევაში, ზედაპირულია. ამიტომაც, ექსპერტთა აზრით, ექსპერიმენტის ანალიზისა და განზოგადების შემდეგ უნდა დადგინდეს, როგორი სუნთქვა ჩაითვალოს საჭიროდ ამ თუ იმ პირობებში.

ბავშვებს სუნთქვა უნდა ვასწავლოთ ცხვირიდან. ვეცადოთ ცხვირით სუნთქვა გადაეზარდოთ ჩვევაში, რადგან ის ყველაზე უფრო მიზანმიმართული და ბუნებრივი სუნთქვაა. სუნთქვა უნდა იყოს მთლიანი, რომ გაფართოვდეს მკერდის წნული და განვითარდეს მუცლის კუნთები. ბავშვებს უნდა ვაჩვენოთ, როგორ შევიწოვოთ (შევკუმშოთ) მუცელი და დავჭიმოთ მისი კუნთები სუნთქვის დროს. ამისთვის ბავშვი დავაწვინოთ ზურგზე და ხელები დავაჭიროთ, ასე ვთქვათ, ჩავჭყლიტოთ მისი მუცელი. შემდეგ ვთხოვოთ, შეიწოვოს (შეკუმშოს) მუცელი ისე, რომ ის გაბრტყელდეს.

გახსოვდეთ, ბავშვები ნებისმიერ ვარჯიშს მოზრდილებზე სწრაფად იმახსოვრებენ და ითვისებენ, თუმცა, თუ მეცადინეობა არ იქნება რეგულარული, ისინი მალევე დაკარგავენ ათვისებულ უნარ-ჩვევებს.

- ფაქტია, რომ ადამიანთა სუნთქვა, ბევრი სხვა ფუნქციის მსგავსად, რამდენადმე განსხვავებულია, ზოგი ზერელედ და გახშირებულად სუნთქავს, ზოგს ღრმა სუნთქვა ახასიათებს. რომელია ნორმა და როგორი სუნთქვა მიიჩნევა პათოლოგიად?

- სუნთქვის ფუნქცია საკუთრივ სასუნთქი და არა მარტო ამ სისტემის მდგომარეობაზეა დამოკიდებული. თუმცა, ცალკე უნდა აღინიშნოს ადამიანის ორგანიზმზე გაძლიერებული (ხშირი) სუნთქვის დადებითი ზემოქმედების ეფექტი, რომელიც იოგას ვარჯიშის ერთ-ერთი ელემენტია. გაძლირებული სუნთქვითი ვარჯიში ადამიანის ორგანიზმზე გამაძლიერებელ და გამწმენდ ზემოქმედებას აწარმოებს. ის სრულდება განსაზღვრულ რიტმში, ჩასუნთქვისა და ამოსუნთქვის ფაზის ერთნაირი ხანგრძლივობით. დასაწყისში ვარჯიში სრულდება ნელა (სუნთქვის სისწრაფე შეირჩევა საკუთარი სურვილით), შემდეგ კი თანდათანობით იზრდება სუნთქვის ტემპი. თუ მოვარჯიშე თავიდანვე შეეცდება ვარჯიშის შესრულებას მაღალ ტემპში, ამისთვის (ვარჯიშისათვის) ჰაერი არ ეყოფა. ამიტომ ყურადღება უნდა მიექცეს სუნთქვას და ფილტვებიდან ჰაერის გამოდევნას. შედარებით სწრაფი ჩასუნთქვა-ამოსუნთქვა მუხტავს ორგანიზმს ჰაერში არსებული სასიცოცხლო ძალით.

ვარჯიშის შესრულების დროს ან დამთავრების შემდეგ შეიძლება წარმოიშვას ხველება. ეს სრულიად ნორმალური და რამდენადმე სიკეთის მომტანიცაა. თუ მოვარჯიშე მწეველია, ან ფილტვებსა და სინუსებში ჭარბი ლორწო აქვს, სუნთქვითი ვარჯიში მასზე გამწმენდი ეფექტით იმოქმედებს. ამიტომაც იოგა მას ჰიგიენის ელემენტად განიხილავს.

საინტერესოა აღინიშნოს ისიც, რომ ვარჯიშის 15-20-ჯერ შესრულების შემდეგ ორგანიზმი კარგად თბება. ამის გამო ცივი კლიმატის დროს ხშირი სუნთქვა გამოიყენება ხოლმე. სუნთქვითი ვარჯიშები ისეთ ვარჯიშთა ჯგუფია, რომელიც ააქტიურებს და აუმჯობესებს ზერელე და ღრმა სუნთქვას. ეხმარება ძალისმიერი ვარჯიშის შემდგომი დაღლილობის მოხსნას და აჩქარებს აღდგენით პროცესებს.

ყველაზე მეტად მიღებულია მთლიანი სუნთქვის გამომუშავება მაშინ, როდესაც სუნთქვის აქტის დროს მკერდის წნული ფართოვდება ყველა მიმართულებით - ვერტიკალური, წინ-უკან და გვერდითი მიმართულებით. სუნთქვა უნდა წარმოებდეს უხმაუროდ, ცხვირის საშუალებით.

- რომელ სუნთქვით ვარჯიშებს ურჩევთ მკითხველს, როგორ და როდის უნდა შესრულდეს ისინი?

- სუნთქვითი ვარჯიშები უნდა შესრულდეს დაუძაბავად და თავისუფლად, რადგან დაძაბვა არღვევს მათ თანაბარზომიერებას და იწვევს სუნთქვის შეკავებას.

არსებობს სტატიკური და დინამიკური ხასიათის სუნთქვითი ვარჯიშები.

დინამიკური ვარჯიშები კი ძირითადად ზედა და ქვედა კიდურების მოძრაობის თანხლებით ან მთელი სხეულის გადაადგილების პროცესში. სტატიკური სუნთქვითი ვარჯიშები ძირითადად ღრმა სუნთქვითი ვარჯიშებია. ამის გარდა, სტატიკური სუნთქვითი ვარჯიშები შეიძლება გამოვიყენოთ დიაფრაგმის მოძრაობის გასაზრდელად. აღნიშნულ სუნთქვას დიაფრაგმულ ან მუცლით სუნთქვას უწოდებენ. სუნთქვის ეს სახეები შეიძლება შესრულდეს როგორც კონტროლით, ისე მის გარეშე.

სტატიკური სუნთქვის გასაუმჯობესებლად კარგია ჩაბერვითი ვარჯიშები (მაგალითად, ბავშვს მივცეთ გასაბერი სათამაშოები, საცურაო რგოლი, გასაბერი ბურთი და სხვა). ამასთან, ამოსუნთქვა სრულდება ზოგიერთი ბგერის შეთავსებით, მაგალითად, „ზ“, „ჟ“ და ა. შ. წარმოთქმული ბგერები ხელს უწყობს ამოსუნთქვის გახანგრძლივებას, აგრეთვე იწვევს მკერდის წნულის, განსაკუთრებით ზედა ნაწილის ვიბრაციას, რაც დადებითად მოქმედებს სისხლისა და ლიმფის მიმოქცევაზე.

როგორც აღვნიშნეთ, დინამიკური სუნთქვითი ვარჯიშები სრულდება სხეულთან ერთად ხელებისა და ფეხების ერთდროული მოძრაობით. სუნთქვის აქტის დროს ხელების მუშაობაში ერთვება ე.წ. სუნთქვის დამატებითი მუსკულატურა (მხრის, მკერდის კუნთები), რაც ეხმარება მკერდის წნულის გაფართოებას და ამოსუნთქვის უფრო ღრმად შესრულებას.

დინამიკური სუნთქვითი ვარჯიშები სრულდება სხვადასხვა საწყის მდგომარეობაში: დგომით, ჯდომით, წოლით და ა. შ.

თუ შევადარებთ სტატიკურ და დინამიკურ სუნთქვით ვარჯიშებს, დავინახავთ, რომ შესასრულებლად უფრო იოლია სტატიკური სუნთქვითი ვარჯიშები. რეკომენდებულია სუნთქვითი ვარჯიშები არ შესრულდეს ერთდროულად 3-4-ზე მეტჯერ. მით უმეტეს, არ შეიძლება ვარჯიშთა კომლექსის შედგენა ერთი და იმავე ვარჯიშებისაგან (ე.წ. სუნთქვითი ტანვარჯიში), რადგან ეს შეიძლება ჰიპერვენტილაციის გამომწვევი მიზეზი გახდეს.

ვარჯიშებს, რომლებიც აძნელებს სუნთქვის აქტს (მოვარჯიშეს აიძულებს სუნთქვის შეკავებას), ძირითადად მიეკუთვნება ძალისმიერი ხასიათის ვარჯიშები. მაგალითად, ერთი ან ორი ხელით სიმძიმეების აწევისას სუნთქვის აქტის შეკავება ხდება. ასეთ შემთხვევაში მოვარჯიშეს უნდა შევახსენოთ, რომ ისუნთქოს თანაბრად და არ შეიკავოს სუნთქვა.

სუნთქვის რიტმში ჩასაყენებლად შეიძლება ჩატარდეს ისეთი ვარჯიშები, რომლებიც სრულდება ნებისმიერი სუნთქვით და არ არის დაკავშირებული ჩასუნთქვის და ამოსუნთქვის ფაზებთან - ვარჯიშები მცირე კუნთების ჯგუფებისათვის (ხელებისა და ფეხების თითების მოხრა-გაშლა, მოძრაობები კოჭ-წვივის და მაჯის სახსრებში, კისრის არეში და ა. შ.).

უნდა აღინიშნოს, რომ სუნთქვის ფუნქციის გამოსწორება სპეციალური სუნთქვითი ვარჯიშების შერწყმით ზოგადგანმავითარებელ ვარჯიშებთან ავითარებს სუნთქვის ფაზების განსაზღვრას და თანაბარი სუნთქვის უნარს.