/* (c)AdOcean 2003-2021, Advertline.https:mkurnali.ge.mkurnali zones.C1 */
ado.slave('adoceanadvertlinegerbrkgwogih', {myMaster: 'gC_g7BxQlx9UWDeCK7yaEdkgIoxg2l6o6JUmNs2rvgn.i7' });
/* (c)AdOcean 2003-2021, Advertline.https:mkurnali.ge.mkurnali zones.A1 */
ado.slave('adoceanadvertlinegeuakedjfski', {myMaster: 'gC_g7BxQlx9UWDeCK7yaEdkgIoxg2l6o6JUmNs2rvgn.i7' });
/* (c)AdOcean 2003-2021, Advertline.https:mkurnali.ge.mkurnali zones.A2 */
ado.slave('adoceanadvertlinegelpqjfspjnr', {myMaster: 'gC_g7BxQlx9UWDeCK7yaEdkgIoxg2l6o6JUmNs2rvgn.i7' });
/* (c)AdOcean 2003-2021, Advertline.https:mkurnali.ge.mkurnali zones.B1 */
ado.slave('adoceanadvertlinegeocirjtildc', {myMaster: 'gC_g7BxQlx9UWDeCK7yaEdkgIoxg2l6o6JUmNs2rvgn.i7' });
გამარჯობათ, ესეთი რამე მაინტერესებს, ჩემი ძმისშვილი არის 4 წლის ვაჟი. თავის ტოლებთან შედარებით ასერომვთქვათ ოდნავ ჩამორჩება მათ მენტალურად. დაგვყავს ბაღში, ასევე სახელმწიფო პროგრამაზე ბავშვთა განვითარების ცენტრში. აქვს პრობლემა იმასთან დაკავშირებით რომ, არის ნერვიული, არის ძალიან ჯინიანი. თუ ვეტყვით ასე ნუ გაააკეთებ ეს ცუდია მაინც იმას აკეთებს. ლაპარაკითაც თავის ტოლებს ჩამორჩება. არ თამაშობს არავისთან, ურჩევნია იყოს თავისთვის, ანუ ვერ შედის კონტაქტში. ლოგოპეტი გვყავდა რომელიც სახლში აკითხავდა და მის დანახვაზე ტირილს იწყებდა ახლოს არ ეკარებოდა, იმიტომ რომ ის უთითებდა ქცევებზე და ეს ჩვენი ბავშვი ამას ვერ იტანდა, ანუ მისი ვერ გაქონდა ლოგოპედთან და მთლად შეძულდა იმ ქალის მოსვლა. ადვილად იმახსოვრებს ყველაფერს, განსაკუთრებით აქვს თვალის მეხსიერება კარგი. დავაკვირდით იმასაც რომ მისი ბაღის ამხანაგებს შეუძლიათ ბაღში ნანახი მის მშობლებს მიუტანონ ენით ანუ მოუყვნენ რა მოხდა იმ დღეს. ამას კიდევ ასეთები არ ახასიათებს, არასდროს არაფერს ამბობს ბაღში რა ხდებოდა ან რამე. გვეუბნებიან რომ აქვს ქცევის პრობლემები რომლის გამოსწორებას სჭირდება სპეციფიკური მიდგომა... გვეშინია რომ მენტალურად ვერ განვითარდება როგორც მისი ტოლები. თერაპევტმა გვითხრა როგორც უნდა მოვიქცეთ, ანუ ბავშვი უნდა ჩავრთოდ საზოგადოებრივ აქტივობებში. ვასეირნოთ სუფთა ჰაერზე, ვუყიდოთ რამე შინაური ცხოველი და ა.შ. მას ასევე ჰყავს 1 წლის დაიკო, ექიმმა გვითხრა რომ ისიც რისკის ჯგუფშია იმიტომ რომ ქცევა არის გადამდები და შეიძლება მისი ძმისგან გადაიღოსო. ვცდილობთ ეკრანთან და ტელეფონთან არ მივუშვათ. იმიტომ რომ ბიჭს ყოველთვის მულტფილმებს ვაყურებინებდით ტელეფონში და იმანაც გავლენა მოახდინა მის ტვინზე. რა უნდა ვქნათ და რა მოვიმოქმედოთ რომ 4 წლის ბიჭმა თავის თანატოლებს დაეწიოს ქცევითი განვითარებაში. და რა იყოს მათზე უკან დახეული მენტალურად. გვირჩიეთ კიდევ დამატებით რამე. მადლობა
-თქვენი ძმისშვილის მდგომარეობა მოითხოვს საგულდაგულოდ გაანალიზებას და სწორ მიდგომას. აქ მოცემულია ძირითადი რეკომენდაციები, რაც შესაძლოა დაეხმაროს ბავშვს:
1. მულტიდისციპლინური შეფასება
•პედიატრი, ნევროლოგი და ბავშვთა ფსიქოლოგი: საჭიროა ბავშვის სრულფასოვანი შეფასება. ნერვიულობა, ჯიუტი ქცევა და კომუნიკაციის სირთულეები ხშირად სხვადასხვა მიზეზით შეიძლება იყოს გამოწვეული, მათ შორის განვითარების შეფერხება, აუტიზმის სპექტრის აშლილობა (ASD) ან ყურადღების დეფიციტისა და ჰიპერაქტივობის სინდრომი (ADHD).
•კომუნიკაციისა და მეტყველების შეფასება: კარგი იქნება ლოგოპედისა და სპეციალისტის ჩართვა, რომლებიც ბავშვის მეტყველებასა და კომუნიკაციის უნარებს შეაფასებენ.
2. შესაბამისი თერაპიები
•ABA თერაპია (Applied Behavior Analysis): ქცევის მართვისთვის ეს ეფექტური მეთოდია, რომელიც ბავშვს სწავლის და კომუნიკაციის უნარების განვითარებაში ეხმარება.
•მეტყველების თერაპია: აუცილებელია სწორი ლოგოპედის შერჩევა, რომელიც სათანადო მიდგომით იმუშავებს ბავშვსთან.
•სენსორული ინტეგრაციის თერაპია: თუ ბავშვი ზედმეტად ნერვიულია და არ მოსწონს შეხება ან ახალი გარემო, ეს თერაპია დაეხმარება.
3. საზოგადოებრივი აქტივობები
•ერთობლივი თამაშები: ბავშვის ასაკის შესაფერისი, მარტივი თამაშები, რომლებიც თანატოლებთან ურთიერთობას ასწავლის.
•ჯგუფური თერაპია: სოციალური უნარების გაუმჯობესებისთვის სპეციალური ჯგუფები არსებობს, რომლებიც ბავშვს სხვა ბავშვებთან კონტაქტს უადვილებს.
•გარეთ სეირნობა: ყოველდღიური სეირნობა და სუფთა ჰაერი ბავშვის ნერვულ სისტემას ამშვიდებს და ენერგიას უკეთესად გადაანაწილებს.
4. ეკრანის დროის მართვა
•აუცილებელია ეკრანის გამოყენება მკაცრად შეიზღუდოს, რადგან მულტფილმები ხშირად ხელს უშლის ბავშვებში კომუნიკაციის უნარების განვითარებას.
•ალტერნატივა: აუდიოწიგნები, თავსატეხები და ფიზიკური თამაშები.
5. შინაური ცხოველი
•ცხოველი, მაგალითად, პატარა ძაღლი ან კნუტი, შეიძლება სასარგებლო იყოს, რადგან ბავშვს ასწავლის ზრუნვას და პასუხისმგებლობას. თუმცა, საჭიროა ყურადღება მიაქციოთ, თუ როგორ რეაგირებს ბავშვი ცხოველთან კონტაქტზე.
6. დედმამიშვილზე გავლენა
•მართალია, ქცევა გადამდები შეიძლება იყოს, თუმცა ამის თავიდან აცილება შესაძლებელია, თუ ოჯახი ორივე ბავშვის მიმართ ერთგვაროვან, პოზიტიურ მიდგომას გამოავლენს.
•დროის განაწილება: ორივე ბავშვთან ცალკე გაატარეთ ხარისხიანი დრო, რაც მათ ინდივიდუალურ საჭიროებებზე ფოკუსირების საშუალებას მოგცემთ.
7. ოჯახის როლი
•სტაბილური გარემო: ბავშვს სჭირდება მუდმივი დღის რუტინა, სადაც დრო იქნება გამოყოფილი ჭამის, ძილის, თამაშისა და სეირნობისთვის.
•პოზიტიური მიდგომა: ჯიუტი ქცევის დროს ეცადეთ სიმშვიდე შეინარჩუნოთ. უხეშობის ან დასჯის ნაცვლად, წაახალისეთ სწორი ქცევა.
•წახალისება: ბავშვი აუცილებლად შეაქეთ ნებისმიერი მცირედი წარმატებისთვის, იქნება ეს სათამაშოს მოწესრიგება თუ ახალი სიტყვის თქმა.
8. სპეციალური ცენტრები
•სახელმწიფო პროგრამის ფარგლებში მიიღეთ მხარდაჭერა ქცევითი თერაპიის სპეციალისტებისგან.
•ასევე, შეგიძლიათ გაარკვიოთ ბავშვთა განვითარების კერძო ცენტრები, სადაც ინდივიდუალურ პროგრამას შეადგენენ.
9. მშობლების განათლება
•მშობლებისთვის სასარგებლო იქნება სემინარებში და ტრენინგებში მონაწილეობა, რათა უკეთ გაიგონ, როგორ უნდა გაუმკლავდნენ ბავშვის ქცევით სირთულეებს.
10. დროული ჩარევა
•რაც უფრო ადრე დაიწყება შესაბამისი ჩარევა, მით უკეთესი პროგრესი იქნება. თუ ბავშვი სწორ სპეციალისტებთან დროულად იმუშავებს, შესაძლოა, მისი მენტალური განვითარება თანატოლების დონეს გაუტილდეს.