ფსიქოლოგთა დასკვნა: ემოციური ინტელექტი უფრო ძლიერ გავლენას ახდენს კარიერაზე, ვიდრე IQ და კავშირები
გონებრივი ინტელექტი (IQ) პასუხისმგებელია იმაზე, თუ როგორ აღვიქვამთ ინფორმაციას იმის ანალიზით, თუ რა ხდება, ვჭრით პრობლემებს და ვიღებთ გადაწყვეტილებებს. მაგრამ ეს საკმარისი არ არის ადამიანებთან კომუნიკაციაში წარმატების მისაღწევად და საკუთარ თავთან ჰარმონიაში ცხოვრებისთვის.
1990 წელს ამერიკელმა ფსიქოლოგებმა ჯონ დ. მაიერმა და პიტერ სალოვეიმ ისაუბრეს ინტელექტის ახალ ტიპზე, რომელიც პასუხისმგებელია ინფორმაციის ემოციურ აღქმაზე. ამ აღმოჩენამ მოახდინა სენსაცია:
-
ადამიანებმა გააცნობიერეს, რომ ემოციური ინტელექტის (EQ) დახმარებით შეიძლება მიაღწიოთ წარმატებას, მეცნიერებმა და ფსიქოლოგებმა დაიწყეს ამ თემის აქტიური კვლევა და EQ-ის თვისებების აღწერა.
დამსაქმებლებმა დაიწყეს მეტი ყურადღების მიქცევა კანდიდატების სოციალურ უნარებზე დასაქმებისას.
ემოციური ინტელექტი (EQ, emotional quotient - ემოციური კოეფიციენტი) არის ადამიანის უნარი აღიაროს საკუთარი და სხვისი ემოციები, გაიგოს თანამოსაუბრის განზრახვები, მისი მოტივაცია და სურვილები. და ასევე ამ ცოდნის გამოყენების უნარი პრაქტიკული პრობლემების გადასაჭრელად.
გრძელვადიანმა კვლევამ, რომელიც მოიცავს 50 წელს, გამოავლინა ფინანსური წარმატების მიღწევის რამდენიმე უჩვეულო ასპექტი. ახალი ზელანდიის ოტაგოს უნივერსიტეტის მეცნიერებმა გააანალიზეს 1000 ბავშვის ცხოვრება დუნედინიდან და განაცხადეს, რომ მაღალი IQ ან დიდი კავშირები არ არის აუცილებელი წარმატებული ცხოვრებისთვის. კვლევა ჟურნალ American Scientist-ში გამოქვეყნდა.
მთავარი დასკვნა იყო, რომ ემოციური ინტელექტი (EQ) გადამწყვეტ როლს თამაშობს მომავალ ფინანსურ კეთილდღეობაში. მაღალი EQ-ის მქონე ადამიანებს აქვთ უნარი გაუმკლავდნენ ემოციებს კონსტრუქციულად, გამოხატონ თანაგრძნობა და ყურადღებიანი იყვნენ თავიანთი ქმედებების მიმართ. ამავდროულად, ემოციური ინტელექტის დაბალი დონის მქონე ბავშვებს უფრო მეტად ექმნებათ ფინანსური სირთულეები ზრდასრულ ასაკში: მათ შეიძლება ჰქონდეთ პრობლემები ხარჯვასთან და კრედიტთან დაკავშირებით, ისევე როგორც სახელმწიფო დახმარებაზე დამოკიდებულება.
კვლევამ აჩვენა, რომ 30 წლის ასაკში ასეთ ადამიანებს ხშირად არ აქვთ მნიშვნელოვანი დანაზოგი, უძრავი ქონება ან ინვესტიციები, რამაც შეიძლება გავლენა მოახდინოს მათ მომავალზე.
ბავშვების შესახებ მონაცემები შეგროვდა არა მხოლოდ დაკვირვებით, არამედ მშობლებთან და მასწავლებლებთან ინტერვიუებითაც, რამაც შესაძლებელი გახადა იმის დანახვა, თუ როგორ ვითარდება ემოციების მართვის უნარები სხვადასხვა ასაკობრივ ეტაპზე. მათ აღმოაჩინეს, რომ ბავშვები, რომლებსაც ბავშვობაში სუსტი თვითკონტროლი ჰქონდათ, ზრდასრულ ასაკშიც აწყდებიან მსგავს სირთულეებს.
მკვლევარებმა აღმოაჩინეს სხვადასხვა ფაქტორები, რომლებიც გავლენას ახდენენ ემოციურ ინტელექტზე. მაგალითად, გოგონები უფრო კარგად უმკლავდებიან ემოციებს, ხოლო მდიდარი ოჯახების ბავშვებს საშუალოდ მაღალი EQ აქვთ. თუმცა, ემოციური ინტელექტი შეიძლება განვითარდეს აღზრდის გზით და მშობლებს, ისევე როგორც მასწავლებლებს, შეუძლიათ მნიშვნელოვანი წვლილი შეიტანონ ამაში.
ბავშვებში ემოციური ინტელექტის გაზრდის მრავალი სტრატეგია არსებობს, გრძნობებზე საუბრიდან პრობლემის გადაჭრის პრაქტიკით დამთავრებული.
ადრეული ასაკიდანვე ხაზგასმულია ემოციური ცნობიერების უნარების განვითარების მნიშვნელობა, რამაც შეიძლება მოამზადოს ბავშვები წარმატებული და ფინანსურად სტაბილური ცხოვრებისთვის.